Sesin Resmi Oyunu
Sanat, bireyin kendini keşfetmesinde önemli bir rol oynar. Tarihin en eski sanat dallarından biri olan tiyatro ise gerçekliği kullanarak sunduğu kurgu evreninde seyirciye benzersiz bir deneyim yaşatır. Tiyatronun büyüleyici sahnesinde bize dair bir şeyler görmek, kendi yaşamımıza uyarlayabileceğimiz öykülere şahit olmak isteriz. Böylece hayatımıza yeni pencereler açar, benliğimizin farklı bir katmanına ışık tutarız. Romantik ilişkiler, aile ilişkileri ve kendimizle ilişkimiz gibi konuların işlendiği oyunlar izleyicide duygusal bir karşılık bulur. Tüm bu sebeplerle yakın ilişkilerin tiyatroda önemli bir yeri vardır. Biz de sizlere bu yazıda ilişkilere dair kendinizden bir şeyler bularak keyifle izleyeceğiniz tiyatro oyunlarını derledik!
1) Pencere
Haluk Bilginer ve Esra Bezen Bilgin’in ana karakterlerini canlandırdığı Pencere, yedi sezondur Oyun Atölyesi sahnesinde seyirciyle buluşuyor. David Hare’in Skylight isimli metninden uyarlanan bu oyunda tutkulu iki eski aşık Kyra ve Tom’un hikayesini izliyoruz. Geçmişte uzun süreli ve sayısız iniş çıkışlarla yaşadıkları bu ilişki, onları ayrılıklarından seneler sonra bile bir araya getirir.
Oyun, Tom’un oğlu Edward’ın Kyra’ya ev ziyaretiyle başlar. Tom ve Kyra’nın birlikteliğinin birbirlerine iyi geldiğini ve o eski günlere dönmek istediğini söyleyen Edward, babasının ona ne kadar muhtaç olduğunu anlatır ve Kyra’yı kendi evlerine çağırır. Oyunun bundan sonrasında Tom ve Kyra’nın yıllar sonra ilk kez beraber geçirdikleri o geceyi, geçmiş hesaplaşmalarını ve çatışmalarını izleriz. Aşk her zaman doğru olan mıdır? Her ilişki iyi midir? Bu ve benzeri sorulara cevap bulacağınız Pencere, izleyiciyi kendi atmosferine dahil ederek benzersiz bir seyir zevki verir.
2) Evlat
Çatışmalar üzerinden aile kavramını ve kendi deneyimlerinizi sorgulatan Evlat, üç sezondur İstanbul ve Türkiye’nin çeşitli illerinde sahneleniyor. Ana karakterleri Cem Yiğit Üzümoğlu, Onur Saylak, Sezin Akbaşoğulları ve Şükran Ovalı canlandırıyor. Oyunun başlıca konusu ise aile yapısının çok boyutlu dinamiği etrafında şekilleniyor. Anne ve babanın, çocuklarının her zaman iyiliğini istemesi yeterli midir? İçine doğduğumuz aile her zaman bizim için ev midir? Ebeveynlerimizle yaşadığımız çatışmalar, onlarla olan ilişkimizi hangi yola sürükler? Evlat, size bu soruların cevaplarını mümkün olan en gerçekçi biçimde fakat sizin deneyimleriniz doğrultusunda verir. Oyunu izleyen herkesin salonu terk ederken kafasında oluşan soru işaretleri birbirinden farklı olabilir çünkü aile içi dinamikler, bireye özgüdür.
Oyun yalnızca anne-babanın çocuklarıyla olan ilişkisine değil, aynı zamanda ayrı ebeveynlerin yeni hayatlarına adapte olmalarına da odaklanır. Zaman geçtikçe bu bağlar zayıflarken ne anne ne de baba çocuklarındaki değişimi ve dönüşümü fark eder. Tek bir uzun perdeden oluşan Evlat, izleyici için tetikleyici öğeler içerebilir.
3) Sesin Resmi
İskoçyalı yazar Kieran Hurley’nin Mouthpiece adlı eserinden Türkçeye uyarlanan Sesin Resmi, üç sezondur İstanbul’da seyirciyle buluşuyor. Oyun, birbirinden farklı iki insanı buluşturan ve hayatları arasında köprü olan bir ilk sahneyle başlar. Daha önce kesişmeyen yaşamların aslında ortak paydalara sahip olabileceğini görürüz. Hayata dönmek ve yaşamak ekseninde şekillenen bu oyun, yaşam için mücadele vermenin somut bir canlandırmasıdır. Her sahnede bu iki karakter hakkında yeni şeyler öğrenir, hayatlarını gözlerimizde katmanlandırırız. Oyun içinde oyun türüne bir örnek olan Sesin Resmi, sınıf farklılıklarını temeline alarak izleyiciye sanatsal bir anlatı sunar. Tiyatro yazarı olan ve avantajlı bir hayata sahip olan kadın, resim yaparken tanıştığı ve dezavantajlı bir hayata sahip olan erkeği kendi metinlerinde ilham olarak kullanır. Böylelikle ikisi de birbirlerine vadettikleri şeyler ile hayata tutunma çabalarını daha güçlü kılarlar.
4) Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince, Ama Şimdi İyi
İsmiyle akıllara kazınan bu oyun, on iki sezondur İstanbul’da kapalı gişe sahneleniyor. Her ne kadar iki kişilik bir oyun olsa da neredeyse tamamında tek başına izlediğimiz Esra Bezen Bilgin, monologlarıyla ve benzersiz oyunculuğuyla oyunu unutulmaz kılıyor. Sahnede Dijana karakterine can veren Bilgin’e, Güliz Gençoğlu (Bahar) eşlik ediyor.
Ukrayna’dan Türkiye’ye geldiğini anladığımız Dijana oyun boyunca hayatından, hayallerinden ve partneri olarak tanımladığı erkekten bahseder. Türkiye’ye geldikten sonra nasıl seks işçisi olmaya zorlandığını, başından neler geçtiğini ve bu hayatın onda bulduğu karşılığı o anlatır, biz izleriz. Aşk, her ne kadar onun için diğer insanlara göre daha güç bir duygu olarak görünse de Dijana, kendisini bu hayata zorlayan erkeğe duyduğu aşkı anlatır. Kendiyle beraber büyüttüğü fakat gerçekleşemeyen hayalleri, hala onu hayatta tutan birkaç şeyden biridir. Dijana sayesinde tıpkı onun gibi özgürlüğü elinden alınan binlerce göçmen kadının hikayesine tanık oluruz.
Her ne kadar pandemi, hayatlarımızı daha zorlu bir hale getirdiyse de tiyatroyu bizim için daha erişilebilir kıldı. Böylelikle geçtiğimiz yıllarda çeşitli tiyatro oyunlarının kayıtları internet üzerinden erişime açıldı. Bunların bir örneği ise Youtube’da Zorlu PSM tarafından oluşturulan “Dijital Sahne” başlığı altındaki tiyatro oyunları dizisi. Böylelikle birçoğu klasik eser olan çok sayıda oyunun belli kesitleri sahnelenerek kaydedildi ve izleyiciye açıldı. Hem bu şekilde hem de canlı sahnede önerdiğimiz tiyatroları izleyebilirsiniz.